martti.jpgTammikuinen lauantaiaamu Helsingin Pitäjänmäessä. Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osaston AOV-luokasta kuuluu tikkukanteleella soitettuna karjalaista maanistusimprovisaatiota, soittajana Emmi Knuutinen. Ympärillä kuuntelee professori Martti Pokelan johdolla iloisia naisia, kaikki kansanmusiikkiosaston varsinaisia tai nuorisokoulutuksen opiskelijoita, ja jokainen esittelee taitojaan vuorollaan Martille. Osaston kanteleopettaja Vilma Timonen videoi opetusta.

Taas on tarjolla viikonlopullinen opetusta kansanmusiikin osaston kanteleensoittajille. Mm. Pohjois-Karjalassa kantelekouluttajana kunnostautunut Vilma Timonen on nyt tarttunut vauhdikkaasti opettajan toimeen osastolla ja pursuaa ideoita ja intoa. Tekeillä on mm. ohjelmistopaketti tikkukanteleelle oppilaiden kanssa. Osastolla on nyt kolme varsinaista opiskelijaa sekä viisi nuorisokoulutuslaista, joilla on kantele pääaineena. Tänä viikonloppuna opiskelijoiden ohjelmassa on kanteleen huoltoa Timo Mustosen ohjaamana, Martti Pokelan tapaaminen, lyhyen sivun soittoa Toivo Alaspään johdolla – ja tietenkin ne omat yksityistunnit kanteleessa ja sivusoittimissa nuorisokoulutuslaisille.

Professori Martti Pokela kertoo olevansa iloisesti yllättynyt: kuultavana oli niin monenlaisia kanteleita ja sointeja, niin monenlaisia soittotapoja ja soittajilla oma äänensä. Kahdella opiskelijoista on isänsä tekemä kannel, ja ammattimaisetkin kanteleenrakentajat ovat monipuolisesti edustettuna. ”Pääsoittimena” opiskelijoilla on yhdellä 15-kielinen kannel, toisella tikkukannel, jollain pienkanteleet ja muutamalla pitkän sivun soitto. Kun vielä jokin aika sitten tuntui, että osastolla soitettiin nimenomaan itselle vieraampia tyylejä, jotta kaikki saataisiin edes auttavasti läpikäytyä, nyt tuntuu olevan enemmän rohkeutta myös keskittyä omimpaan osaamisen alueeseen.

Uusilla opiskelijoilla on kokemusta kansanmusiikista ja klassisesta

Kyselen soittajilta taustoja kanteleensoittajana. Yhteistä on lapsena aloitettu vakava harrastaminen, lähes kaikki ovat aloittaneet pienkanteleilla ja laajentaneet soitinvalikoimaa matkan varrella. Opettajina on ollut vaikuttava kaarti kansanmuusikkoja, muitakin kuin kanteleensoittajia. Kotipaikkakunnissa vilisee vahvoja kantelepitäjiä erityisesti Itä-Suomesta: Vieremä, Kiuruvesi, Rääkkylä ja Kuopio. Nyt nähdään ensimmäinen ikäluokka, joka on saanut jo lapsuudesta kansanmusiikin ammattilaisten opetusta musiikkioppilaitosjärjestelmässä!

Myös klassisen musiikin taustan omaavia soittajia on osastolla muutama. Anu Alviola on kotoisin Lahdesta ja soittanut ainoastaan klassista musiikkia, kunnes Rääkkylän yhtyekilpailussa kertoo innostuneensa kansanmusiikkiin. Nuorisokoulutusvuoden jälkeen hän pääsi varsinaiseksi opiskelijaksi kansanmusiikin osastolle, jossa on nyt toista vuotta. Parasta on kuulemma oman tekeminen, joka alkuun tosin tuntui haastavalta. Klassisesta taustasta ei ole haittaa: siitä on saanut hyvän pohjan soittotaitoon. Klassista tekniikkaa hän kertoo opiskelevansa edelleen Eva Alkulan opetuksessa. Nuori polvi vannoo monipuolisuuden nimeen myös opiskelemalla muitakin musiikkityylejä kuin kansanmusiikkia.

Martti luo uutta guslilla

Martti Pokela on aloittanut opettamisen Sibelius-Akatemiassa 30 vuotta sitten 1975. Paljon on kokemusta ja näkemystä matkan varrella kertynyt, paljon syntynyt yhteisiä sävellyksiä opiskelijoiden kanssa. Nyt Martilla oli soitettavanaan Matti Kontion vuonna 2003 äänittämiä Martin soittamia improvisaatioita niin kahdella viisikielisellä kuin eri kanteleiden yhdistelmillä. Guslista Martti on hyvin innostunut, ja ääni sopii mainiosti yhteen bassoviisikielisen kanssa. Myös elämänkertavideo on kuulemma valmistunut. Ja riemu on suuri, kun kanteleensoittajia on taas vakavan notkahduksen jälkeen lukuisia niin kansanmusiikin, musiikkikasvatuksen kuin pianomusiikin(!) osastoilla. Ja Marttia lämmittää erityisesti soittajien halu ja kyky tehdä omaa musiikkia. 81-vuotias kanteleen mestari on edelleen sydämestään humaltunut kanteleen soinnista!

teksti: Outi Linnaranta

Kantele 1/2005