Kuten kaikki ovat jo varmasti huomanneet, on Kanteleliitto juhlistanut tänä vuonna näkyvästi 30-vuotista taivaltaan. Juhlat päätti hienosti Kantele – jos uskallat -konsertti Sibelius-Akatemian konserttisalissa, joka oli tupaten täynnä juhlivaa väkeä. Väkeä riitti myös muihin samaan aikaan järjestettyihin kantelemusiikin tapahtumiin, jotka olivat Kanteleliiton juhlakonsertin kanssa osana Kantele 20+30 -festivaalia. Yksi syy tähän ihmispaljouteen oli varmastikin festivaaliin näkyvyys mediassa.

Media nosti tapahtumaa esille suhteellisen monipuolisesti aina lehdistä internetiin ja radioon asti. Festivaalin aikana tiedotusvälineet julkaisivat erilaisia ja erikokoisia juttuja tapahtumista, niin paikallisesti kuin koko maan laajuisestikin. Joskus juttu saattoi olla pienempi, kun taas joskus julkaistiin jotain isompaa, jopa kuvan kanssa. Myös näkökulmat festivaaliin ja sen tapahtumiin vaihtelivat, mutta suhtautuminen kanteleeseen oli kuitenkin myönteistä.

Yksi näkyvimmistä jutuista oli Huvudstadsbladetin kulttuurisivuilla, jossa kantele ja koko tapahtuma nostettiin sivujen pääaiheeksi. Myös Helsingin Sanomat ja Kauppalehti kirjoittivat festivaalista. Molemmissa lehdissä oli konserttiarvostelut, joissa mielipiteitä annettiin Sibelius-Akatemian kanteleluokan 20-vuotis juhlakonsertista sekä Eva Alkulan ja Tomoya Nakain konsertista Kuvaelmia kotolla ja kanteleella. Näiden lisäksi tapahtuma näkyi myös mm. englanninkielisessä Helsinki Times -lehdessä. Tämä toi konsertteihin yllättävän paljon ulkomaalaisia vieraita. 

Festivaali sai myös hyvin palstatilaa sekä paikallisten että valtakunnallisten lehtien tapahtumakalentereissa. Helsingin Sanomien Minne mennä -sivulla oli tapahtumatietojen lisäksi kahtena päivänä kuvanostoja. Lisäksi internetin tapahtumakalenterit toivat festivaalille näkyvyyttä ja tiedot tapahtumasta levisivät mitä kummallisimmin tavoin sivuilta sivuille. Erityisesti juuri internetissä festivaalin ohjelmisto näkyi monipuolisesti, niin klassisen ja kansanmusiikin kuin popin ja rockinkin puolella.

Itse festivaalin lisäksi paljon mediakiinnostusta sai osakseen myös Kanteleliiton tämän vuoden tunnustukset, jotka myönnettiin samaan aikaan. Kiinnostus johtui luultavastikin siitä, että yksi tunnustuksen saajista oli Nightwishin keulakuva Tuomas Holopainen. Tämä maailmallakin tunnettu hahmo saa helposti suomalaisen median kiinnostuksen heräämään.

Kantele ja kantelemusiikki olivat siis festivaalin aikana näkyvästi edustettuina tiedotusvälineissä, vaikka välillä sen eteen sai tehdäkin paljon töitä. Voi olla, että kanteleella ei vielä ole sitä helpointa ja selvintä tietä median lämpimään syleilyyn, mutta matka sinne on kuitenkin jo alkanut. 

Teksti: Titta Tuovinen

Kirjoittaja toimi Kantele 20+30 -festivaalin tiedottajana.

Kantele 4/2007