Gillian Stevens

Gillian Stevens

Gillian Stevens on walesiläinen säveltäjä, muusikko ja musiikkiterapeutti, jonka kantelekonsertto saa kantaesityksensä Mikkelin Orkesterin ohjelmistossa 8.10.2009, solistina toimii Timo Väänänen. Gillian Stevensin omat soittimet ovat Viola da Gamba, sello ja walesiläinen jouhikon sukulainen crwth, joten Mikkelin jousiorkesterille säveltämistä hän pitää hyvin innostavana.

Gillian Stevens aloitti sellonsoiton kuusivuotiaana. Hänen lapsuuden kotinsa Cambridgessa oli hyvin musikaalinen ja hän kuuli jo hyvin nuorena kotonaan monenlaista musiikkia, esim. Stockhausenia, keskiaikaista kirkkolaulua ja kansanmusiikkia. ”Isäni oli professori Cambridgen yliopistossa ja soitin monissa yliopiston yhtyeissä ja orkestereissa, vaikka itse olinkin vielä koululainen”, Gillian Stevens kertoo.

Säveltämisen Gillian Stevens aloitti kaksitoistavuotiaana. ”Minua kiinnosti säveltäminen ja hakeuduin opiskelemaan Yorkin yliopistoon, missä painopisteenä on nykymusiikki, säveltäminen ja esittäminen. Siellä tapasin useita säveltäjiä, kuten vaikkapa Morton Feldmanin”, Gillian kertoo taustastaan. ”Se oli ihanan kokeilevaa aikaa ja yliopistossa aloin myös soittaa Viola da Gambaa.”

Yliopiston jälkeen Gillian työskenteli freelancemuusikkona ja kasvatti viisi lastaan. 20 vuotta sitten hän pätevöityi musiikkiterapeutiksi. ”Hoitotyössä käytettävällä improvisaatiolla on ollut hyvin merkittävä vaikutus käsitykseeni musiikista”, Gillian kertoo. Hän on jäänyt tänä vuonna eläkkeelle musiikkiterapeutin paikastaan, mutta jatkaa säveltäjän ja muusikon työtä. Hän esiintyy mm. miehensä, kitaransoittaja Dylan Fowlerin kanssa. ”Oma perheenikin on ollut hyvin musikaalinen. Kaksi aikuista lastani on ammattimuusikoita. Kun lapset olivat pieniä leikimme usein pianolla improarvausleikkiä, jossa joku meistä soittaen kuvaili jonkun toisen perheen jäsenen ja muiden piti arvata, ketä soitetaan.”

Hopeinen kanteleen sointi

”Soitan Taith-yhtyeessä, jossa on mukana mieheni lisäksi kanneltaja Timo Väänänen. Ohjelmistomme on hyvin impropohjaista, joten olen päässyt kuulemaan hyvin monenlaisia kanteleen sointeja ja tutustumaan sen mahdollisuuksiin”, Gillian valottaa yhteyttään kanteleeseen. ”Kanteleessa on hieno ääni ja sillä voi tuottaan niin monenlaisia sointeja – joskus hopeisen kirkkaita näppäilyääniä, joskus taas kuin jousisoittimen pitkiä sointeja. Se on myös hyvin rytminen soitin”, kuvailee Gillian Stevens.

Ääniä hiljaisuudesta -kantelekonsertossa on seitsemän osaa ja sen kesto on puolituntia. Se on sävelletty improvisoivalle kantelesolistille ja jousiorkesterille. ”Ääniä yksinäisyydestä -nimen teos sai, koska pääasialliset teemat ja muoto ovat syntyneet Walesin rannikolla Brecon Beaconissa, jossa olin hiljaisuusretriitissä. Vahvoja vaikutteita on tullut myös karjalaisesta pienkantelemusiikista ja keskiaikaisesta musiikista.” ”Ensimmäinen ja viimeinen osa konsertosta on saanut innoituksensa ihmeellisestä ja erikoisesta kantelekokemuksesta Savonrannalla. Kesällä 2007 esiinnyin AOV-symposiumissa ja siellä sain olla kuuntelijana läpiyön kantelekonsertissa. Se oli ihmeellinen ja hypnoottinen kokemus.”

”Työskentely improvisoivan muusikon tai ’kansanmuusikon’ kanssa on ollut hyvin innostavaa. Kunpa useammat muusikot voisivat olla yhtä aktiivisessa roolissa sävellystyössä kuin Timo on ollut! Olen kirjoittanut kanteleosuudet melko väljästi ja jätän muusikolle mahdollisuuden ja vapauden omaan ’versiointiin’. Etukäteen kuvittelin joitakin sointeja, mutta minulla ei ollut aavistusta, miten ne tehdään. Olemme yhdessä etsineet sävellyksen sielua”, Gillian kuvaa sävellysprosessia.

”Olen myös kiinnostunut soittoliikkeen vaikutuksesta sävellykseen ja esitykseen. Osa sävellyksen ideoista perustuukin mielikuviin liikkeestä. Olen nähnyt useita kanteleensoittajia ja minuun on tehnyt vaikutuksen soiton synnyttämä ’tanssi’.”

Mikkeliin

”Mikkelissä meillä on vielä hyvä harjoitusjakso, jolloin päätetään kantaesityksensä saavan konserton lopullinen muoto, esim. kuinka paljon orkesterin soittajat haluavat improvisoida.” ”Kantaesityksen jälkeen muokkaamme teoksen partituurin ja kantelenotaation, kun tiedämme tarkemmin, mihin lopullisiin päätöksiin olemme tulleet. Toivottavasti muutkin kanteleensoittajat tarttuvat tähän teokseen ja muokkaavat siitä omansa.”

To 8.10. klo 19 Mikaelin Martti Talvela-sali

  • Mikkelin kaupungin orkesteri • kapellimestari Jani Telaranta • Timo Väänänen, kantele
  • Gillian Stevens: Sounds from Solitude – Ääniä yksinäisyydestä, konsertto kanteleelle ja jousiorkesterille, KE
  • 12€ • www.mikkeli.fi/fi/sisalto/16_orkesteri/02_ohjelmisto/

Ma 12.10. Klo 19 Pitskun Kulttuurikirkko, Helsinki

  • Taith-yhtye konsertoi